10 voedingstips tegen najaarsmoeheid

Heb jij, net als ik, ieder jaar last van een herfstdip? Voedingsdeskundige Anita Mulderij geeft je in de gastblog van vandaag 10 voedingstips om vol energie de herfst door de komen!


Het kan nooit kwaad om goed te letten op je voedingspatroon, maar zeker in het najaar doet een beetje extra gezond leven wonderen. De dagen worden immers korter en het weer is kouder (en natter). Dan kan het nog wel eens gebeuren dat er een herfstdip zijn intrede doet. Hoe voorkom je dat en hoe zorg je ervoor dat je – ook dit najaar – fit en vol energie door het leven gaat?

1. Eet koolhydraatarm
Koolhydraatarm eten wil zeggen: blijf uit de buurt van pasta, rijst, ontbijtgranen en brood. Misschien lijken het doodgewone dagelijkse voedingsproducten, maar of je er ook echt de energie van krijgt waar jij naar zoekt? Vervang deze voedingsmiddelen voor vlees, vis, groenten, fruit, noten, zaden en bonen. Wedden dat jij straks weer blaakt van de energie?

2. Drink elke dag een groene smoothie (of vers groentesap)
Geen idee hoe je makkelijk en snel genoeg groenten en fruit tot je kunt nemen? Door een groene smoothie of vers sap te maken! Als je deze – het liefst zo vers mogelijk – drinkt, heb je binnen mum van tijd de nodige vitamientjes binnen en barst je weer van de energie. Vooral spinazie en boerenkool zijn hier de go-to groenten!

groene smoothie
3. Begin de ochtend met lauwwarm water met citroensap
Een simpel trucje om je metabolisme – en jezelf – wakker te schudden in de vroege ochtend: drink elke ochtend, zodra je uit bed komt, een glas lauwwarm water met wat vers citroensap. Hierdoor gaat je lichaam meteen aan de slag en voel je je geheid een stuk minder futloos.

4. Eet elke week vette vis
Vette vis? Is dat gezond? Jazeker! Vette vis – zoals zalm, haring, paling, makreel en sardines – zitten boordevol gezonde omega-3-vetzuren. Je kunt bijvoorbeeld een heerlijk stukje zalm bereiden in de grillpan, of een salade maken met lekker zilte makreel. Mmm!

zalm
5. Slaap elke nacht acht uur
Tja, je had het zelf kunnen bedenken: wie moe is, krijgt hoogstwaarschijnlijk niet voldoende nachtrust. Terwijl dat zoveel invloed heeft op hoe je je de rest van de dag voelt! Probeer daarom elke nacht echt acht uur te pakken. Lastig om op tijd het bed in te duiken? Wen jezelf een relaxte avondroutine aan (warme douche, maskertje, boek lezen) en leg je laptop en telefoon in ieder geval een uur voor je gaat slapen aan de kant. Welterusten!

6. Beweeg elke dag minimaal een halfuur
Een halfuurtje beweging per dag. Dat klinkt best haalbaar, toch? Ondanks dat zijn er echt dagen waarop zelfs dat ene halfuurtje er bij inschiet. Zonde, want het is heel belangrijk om iedere dag te bewegen. En het hoeft niet eens zoveel moeite te kosten! De fiets nemen naar je werk, een wandeling in de pauze en overal waar het kan de trap nemen; alle beetjes helpen.

7. Doe elke dag ontspanningsoefeningen
Werk, sociale verplichtingen, sport… Zouden we in de drukte bijna vergeten dat ontspannen ook heel belangrijk is. Als je het moeilijk vind om te ontspannen, is het handig om elke dag een kort moment te nemen om bewust te ontspannen. Meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen… Noem maar op. Zelf een paar minuten mediteren of yogaoefeningen doen kunnen al een verschil maken.

yoga
8. Drink geen frisdrank en alcohol
Natuurlijk is een koud glas cola of een glaasje wijn bij het eten soms heerlijk, maar echt fit word je er niet van. Vervang deze vloeibare consumpties daarom voor water en kruidenthee. Kruidenthee kun je heel makkelijk zelf maken, door bijvoorbeeld munt of citroen en gember in kokend water te doen.

9. Drink maximaal twee koppen koffie per dag
Koffieliefhebber? Beperk je dan tot het drinken van maximaal twee kopjes per dag. Een beetje koffie is niet erg en kan ook heel lekker zijn, maar overdrijf het niet.

10. Wees lief voor jezelf en dankbaar voor je leven
Tot slot kan het geen kwaad om een beetje lief voor jezelf te zijn als je een wat minder dagje hebt. Ook is het goed om stil te staan en dankbaar te zijn voor de dingen die je wél hebt. Het leven – ja, ook in de herfst – is zo slecht nog niet!

herfstbos

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *