vegan ua 2

Gastblog: Hoe gezond is veganistisch eten?

Steeds meer mensen gaan vegetarisch of veganistisch eten. Zelf las ik zo nu en dan wel eens een vleesloze dag in, maar daar blijft het voor mij bij. Ik houd toch wel heel erg van een stukje vlees, kaas of een gebakken eitje!
Toch vraag ik me wel eens af wat nu gezonder is: wel of geen dierlijke producten eten. Gelukkig weet voedingsdeskundige Anita Mulderij hier alles vanaf! In de gastblog van vandaag legt ze uit of veganistisch eten goed voor je is, of juist niet.


Veganistisch eten. De een zweert erbij, de ander zou niet weten wat te doen zonder dat lekkere stukje kaas, een eitje bij het ontbijt of dat stuk geurig gebakken vlees. Bij veganistisch eten, oftewel plantaardig eten, denken veel mensen dat je niet tot weinig meer kunt eten. Er ontstaat een gevoel van beperking. Alsof ieders voedingspatroon uit zuivel, eieren en vlees of vis zou bestaan. Dat valt natuurlijk reuze mee. Ook wordt er beweert dat als je veganistisch eet, je bij voorbaat supergezond bezig bent. Want tja, alleen maar groenten en fruit eten, wat is daar nu niet gezond aan?!

Gezond
Natuurlijk zijn groenten en fruit gezond. Maar je kunt jezelf kritisch afvragen: wat is gezond precies? Wanneer ben je als mens gezond bezig? ‘Gezondheid’ is op zich al een breed begrip en betekent voor ieder mens weer wat anders. Immers, elk lichaam werkt weer anders en niet iedereen heeft dezelfde voeding nodig of kan tegen dezelfde producten.
vegan-1091086_1280
Voordelen
Voor je nu denkt dat veganistisch eten niet in het ‘gezonde rijtje’ valt: het is wel degelijk een goede keuze. Er zitten verschillende voordelen aan veganistisch eten. Zo beperk je dierenleed tot een minimum. Niet vervelend, toch? Je slaat dat stukje vlees of vis over, eet geen eieren of zuivel meer. En wat dacht je van dierlijke gelatine of andere dierlijke stoffen? Tja, het is even puzzelen in de supermarkt, maar dan heb je ook wat. Daarnaast ben je – wanneer je veganistisch eet – iets meer aangewezen op producten waar je anders minder van zou eten of waar je niet meteen aan zou denken. Wat dacht je van groenten en fruit, granen, peulvruchten en noten? Stuk voor stuk gezonde producten, nietwaar?

Veganisme versus dierlijke producten
Natuurlijk is het goed voor een mens om veel groenten en fruit te eten. Het schrappen van dierlijke producten zorgt er zeker voor dat je op de goede weg bent. Er is bovendien in bepaalde onderzoeken aangetoond dat een dieet gebaseerd op dierlijke producten een hoger sterftecijfer belooft. Je zou bijvoorbeeld meer risico lopen op hart – en vaatziekten en kanker. Hmm, klinkt niet erg aantrekkelijk meer! Maar of veganistisch dan per definitie gezond(er) is?

veganistisch nuts-379087_1280
Veganistisch = gezond?!
Het antwoord is: dat ligt eraan. Wanneer je veganistisch eet, mis je vitamine B12. Deze Vitamine komt alleen voor in dierlijke producten. Zorg dus dat je dit binnenkrijgt door middel van bijvoorbeeld een supplement. Daarnaast is het de bedoeling dat je je eetpatroon aanvult met genoeg andere gezonde, plantaardige voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld groenten en fruit, noten, peulvruchten en granen. Ga vooral niet opeens minder eten. Maar bedenk vooral: als veganist mag je nog steeds suiker en wit brood en hoef je bepaalde koekjes, chips en snoep ook niet over te slaan. Er zijn bijvoorbeeld meer dan genoeg veganistische snoepjes in het schap te vinden die geen dierlijke gelatine bevatten. Ai.

Veganistisch eten is goed eten
Kortom: het hangt er – ook wanneer je veganistisch eet – toch weer van af wat er precies op je bord ligt. Avocado, noten en olijfolie zijn stuk voor stuk veganistisch, maar bevatten ook veel gezonde vetten en zijn in die zin dus toch vermomde caloriebommen. Is het dan ongezond? Dat hoeft niet. Wat je ook doet, wat je ook eet: probeer dit altijd met mate te doen. Te letten op wat je binnenkrijgt. Te variëren. En, ook niet onbelangrijk: blijf in beweging! Als je deze dingen toepast en daarbij het dierenleed weet te verminderen, heb je toch een aardig gouden voedingscombinatie te pakken.

avocados

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *